Senarai Syarikat yang Dibeli oleh Google

Google telah membeli atau mengambilalih lebih dari 80 syarikat sejak Februari 2001 bagi  memperluaskan perkhidmatan dan teknologi mereka sekaligus menjadi salah sebuah syarikat yang mendominasi dunia internet dan teknologi perkomputeran dunia.

Pengambilalihan terbesar oleh Google ialah pembelian DoubleClick, sebuah syarikat pengiklanan online dengan nilai USD $3.1 billion. Antara servis popular lain yang turut dibeli Google antaranya YouTube, FeedBurner, Picnik, Picasa dan Pyra Labs (Blogger).

Berikut ialah infographic yang menyenaraikan syarikat yang dibeli oleh Google sejak Februari 2001 hingga Ogos 2010, beserta dengan harga/nilai pengambilalihan, produk Google berkaitan dengannya dan beberapa maklumat tambahan lain. *klik gambar untuk paparan yang lebih jelas.

Google Acquisitions
Google Acquisitions Infographic by Scores.org

Tambahan:
- August 2010; Angstro (Social networking service), SocialDeck Inc. (Social gaming)
- September 2010; Quiksee (Online video),  Plannr (Schedule Management)
- October 2010; BlindType (Touch Typing)
- December 2010; Phonetic Arts (Speech synthesis), Widevine Tecnologies (DRM)

* Terbaru, terdapat ura-ura menyatakan bahawa Google telah berjaya membeli Groupon pada harga USD $2.5 billion, sekaligus ianya merupakan syarikat yang dibeli oleh Google dengan nilai kedua tertinggi.



+ Anda boleh rujuk di laman wikipedia untuk senarai terbaru dan maklumat lebih lanjut mengenai syarikat yang telah diambillalih oleh Google .

9 Comments

Previous Post Next Post

Promosi Menarik Untuk Anda

نموذج الاتصال